Hoe je jezelf in een dipje denkt

Denk jezelf gelukkig? Voor veel mensen is het net andersom. Ze denken zichzelf neerslachtig.

Gelukkig is die depri stemming meestal van voorbijgaande aard. Maar in plaats van passief te wachten tot je je weer lekker voelt, kan je ook uit dat dipje komen door je bewust te worden van je denkfouten. En door er wat aan te doen, zelf of met een coach.

Welke denkfouten veroorzaken een dipje?

Denkfout 1: Zwart-wit denken. Je denkt in extremen en hebt geen oog voor nuances. “Nu krijg ik zeker mijn ontslag.”

Denkfout 2: Selectieve waarneming. Je ziet de vlek op je mouw en ervaart daardoor de hele dag als negatief.

Denkfout 3: Generaliseren. Je zakt voor een examen en verzucht: ‘Ik haal dat diploma nooit.’

Denkfout 4: Negatief denken. Je krijgt een compliment over je werk en denkt: ‘Ze zegt dat om te slijmen, ze wil zeker iets van mij.’

Denkfout 5: Gedachten invullen. Je collega geeft je ’s morgens geen hand en je denkt direct dat hij je niet mag.

Denkfout 6: Je ziet je gevoelens als ‘bewijs’ dat je gedachte juist is. ‘Ik heb het gevoel dat alles tegenzit vandaag, dus zit alles tegen.’ Gevoelens zeggen hoogstens iets over hoe je de feiten beleeft.

Ben je je eenmaal bewust van de denkfouten die je maakt, dan kun je hieraan iets veranderen. Zelf, of met begeleiding van een coach. Die kan je een spiegel voorhouden zodat je je bewust wordt van je denkfouten. En een coach helpt je om nieuwe overtuigingen aan te nemen die je verder helpen in je leven.

Terug naar boven pijl