Geef je carrière een boost met personal branding

Misschien heb je de term personal branding al eens voorbij horen komen. Het is namelijk heel populair en een belangrijk middel bij het verkrijgen van die leuke nieuwe baan. In dit artikel leggen we je uit wat personal branding is en hoe je het gebruikt bij sollicitaties.

Meer dan een merk

Denk bijvoorbeeld aan spullen van je favoriete merk. Die koop je niet omdat er verder niets te krijgen is. Nee, je gaat voor dat specifieke merk omdat het méér is. Je koopt een beleving. Een statement. Een identiteit. Bij de identiteit van het merk horen naast het logo ook de vormgeving van alle visuele aspecten, zoals flyers, werkkleding en een website. Het gevoel dat je krijgt bij een merk komt door branding.

Wat is personal branding?

De naam zegt eigenlijk alles: persoonlijke branding. Jouw eigen identiteit als merk. Via elk online kanaal deel je informatie over jezelf in dezelfde stijl. Veel beroemdheden hebben een personal brand, omdat hun online reputatie minstens zo goed moet zijn als hun offline reputatie. Zij verkopen namelijk geen producten, maar zichzelf als merk. Dat zul jij, als je op zoek bent naar een nieuwe baan, ook moeten doen, om toekomstig werkgevers te overtuigen.

Waarom heb je personal branding nodig?

Solliciteren gebeurt tegenwoordig grotendeels online. Daarmee komt gelijk het personal branding om de hoek kijken. Je verkoopt namelijk het totaalplaatje van jezelf, waarmee je een positieve indruk van jou als persoon wilt achterlaten. Het is belangrijk om hier bewust bij stil te staan, omdat jij wordt gegoogled door de potentieel nieuwe werkgever, voordat je wordt uitgenodigd op gesprek. Is de indruk die hij of zij krijgt niet goed, dan belandt je cv in de prullenbak.

Personal branding inzetten bij het solliciteren

Het is dus een absolute must om na te denken over je personal branding. De kans dat je wordt gegoogled voor je eventueel op gesprek mag komen is enorm. Laat daarom zien dat je controle hebt over je identiteit en zorg voor een perfecte online presentatie.
Dat doe je door je online en je offline presentatie perfect op elkaar af te stemmen. Als die twee niet kloppen kun je het wel schudden. Daarnaast is storytelling een belangrijk aspect. Je verhalen en ervaringen kun je delen via verschillende social media kanalen. Op die manier kun je laten zien wat je kunt, waar je voor staat, en dat je bezig blijft om jezelf te verbeteren. In een veranderende maatschappij, waarin vaste contracten amper nog voorkomen, is het belangrijk dat je laat zien dat je een interessant pakket aan vaardigheden bezit. Dit alles doe je samen met een consistente beeldtaal. Dat wil zeggen dat je lettertypes, kleurgebruik en beelden op elkaar zijn afgestemd. Laat een professionele profielfoto van jezelf maken die je gebruikt voor al je kanalen. Zo communiceer je een eenzijdig en krachtig beeld van jezelf. Ga je solliciteren? Zorg dan voor een cv die visueel aansluit bij jouw merk. Een mooi opgemaakt cv doet jou bovendien opvallen tussen al die andere sollicitanten. Succes!

Terug naar boven pijl